Privacybeleid
Dit Beleid wordt vastgesteld door:
Meurice Recherche et Developpement (R&D) VZW
Adres: Emile Gryzonlaan, 1
Gebouw 10
B-1070 Brussel
e-mail: pribant@meurice.org
Zij is geregistreerd onder ECB-nummer: BE 0454.194.778.
Hierna de “VZW Meurice R&D” of “wij”, “onze”.
Wij besteden bijzondere aandacht aan de bescherming van persoonsgegevens (hierna de gegevens) en aan het respect voor de privacy van alle personen die met ons in contact kunnen komen. Wij handelen in volledige transparantie, in overeenstemming met de nationale en internationale bepalingen op dit gebied, met name Verordening (EU) nr. 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (hierna de “algemene verordening gegevensbescherming” of “AVG”).
Deze verklaring beschrijft de maatregelen die zijn genomen voor het beheer van uw persoonsgegevens en uw rechten als betrokkene.
Het kan te allen tijde worden gewijzigd, met name om te voldoen aan regelgevende, juridische of technologische ontwikkelingen. We nodigen u uit om het regelmatig te raadplegen.
Tot slot verwijzen wij u voor onze website naar het cookiebeleid.
We verwerken ook gegevens als verwerker voor diëtisten, ziekenhuizen of instellingen voor hoger onderwijs die ons programma gebruiken als onderdeel van hun diensten. In dit geval moeten de patiënten contact met hen op te nemen om te achterhalen hoe hun gegevens worden verwerkt en om hun rechten uit te oefenen.
U kunt reageren op een van de hieronder beschreven praktijken door contact met ons op te nemen.
1. Tot wie is dit beleid gericht?
Deze verklaring is bedoeld voor alle natuurlijke personen wier gegevens wij verwerken, zoals diëtisten, studenten, zorgverleners, bedrijven in de voedingsindustrie, gebruikers van het NutriSphere programma en die gebruik maken van onze diensten of ons een verzoek sturen.
Wij verwerken ook gegevens van personen die ons vrijwillig gegevens verstrekken, zoals personen die contact met ons opnemen via ons e-mailadres of formulier.
Deze verklaring geldt ook voor alle natuurlijke personen die als contactpersoon optreden bij een van onze leveranciers of bij een ander bedrijf (bedrijf, overheid, werkgevers- of werknemersorganisatie, school, universiteit…), waarmee wij een samenwerking hebben onderhouden of onderhouden of wensen te onderhouden.
Wij informeren u dat uw gegevens zullen worden gebruikt in overeenstemming met deze gegevensbeschermingsverklaring.
2. Waarom verwerken we uw gegevens?
Wij verzamelen en verwerken uw persoonsgegevens om verschillende redenen op een wettelijke basis die door de AVG wordt bepaald (bijvoorbeeld om te voldoen aan een wettelijke verplichting waaraan wij zijn onderworpen of om een met u gesloten contract uit te voeren).
De onderstaande tabel geeft de doeleinden en de wettelijke basis voor het gebruik van uw persoonsgegevens weer.
Verwerkingen |
Gebruiksdoeleinden |
Juridische grondslag van de verwerking |
Beheer van onze klanten en leveranciers en al onze contractuele relaties |
Wij verwerken uw persoonsgegevens om verrichtingen uit te voeren die verband houden met het beheer van onze activiteit: contracten, facturen, boekhouding, bestellingen, opvolging van bestellingen. |
Overeenkomstig artikel 6.1.b) van de AVG is deze verwerking noodzakelijk voor contractuele of wettelijke maatregelen. Deze verwerking is noodzakelijk voor de nakoming van onze wettelijke verplichtingen, die op ons rusten overeenkomstig artikel 6.1.c) van de AVG. |
Beheer van precontractuele relaties
|
Wij verwerken uw persoonsgegevens teneinde te kunnen reageren op de aanvragen en/of vragen die u ons stuurt (in het bijzonder via het contactformulier op onze website), of indien u ons uw CV stuurt om te solliciteren bij ons. |
In overeenstemming met artikel 6.1.b) van de AVG is deze verwerking noodzakelijk voor precontractuele maatregelen. |
Beheer van onze geschillen |
Het is mogelijk dat we uw gegevens moeten gebruiken om ons (of derden) gerechtvaardigde belang te dienen bij de verdediging van onze (of derden) juridische belangen in het kader van onze bestaande of mogelijke toekomstige relatie. |
Wij hebben tevens een rechtmatig belang bij de verwerking van persoonsgegevens voor de verdediging van onze belangen, maar niet uitsluitend binnen het kader van een bezwaar of van een rechtsvordering op grond van artikel 6.1.f) van de AVG. Wij kunnen in dit verband ook verplicht worden om gevoelige gegevens te verwerken, overeenkomstig het gestelde in artikel 9 §2, f). |
Beheer van onze communicatie en nieuwsbrief |
Wij verwerken persoonsgegevens om u te voorzien van informatie over onze diensten. Het is in ons rechtmatig en commercieel belang om alle diensten aan te bieden en te promoten en/of informatieve boodschappen met u te delen die overeenkomen met wat u redelijkerwijs van ons kunt verwachten in het kader van onze bestaande of mogelijke toekomstige relatie. |
Wij verwerken uw gegevens in overeenstemming met de bepalingen van artikel 6 §2, f), op basis van ons rechtmatig belang, zoals hier uiteengezet, zodra wij dit belang hebben afgewogen tegen uw belangen of fundamentele rechten en vrijheden door uw “redelijke verwachtingen” te onderzoeken. U kunt te allen tijde bezwaar maken tegen deze verwerking.
|
Tenzij er een wettelijke uitzondering is, kunt u te allen tijde bezwaar maken tegen de verwerking op basis van een rechtmatig belang of van uw toestemming door contact met ons op te nemen.
3. Welke gegevens worden verzameld en verwerkt?
Wij verzamelen alleen persoonsgegevens die adequaat en relevant zijn en die beperkt blijven tot wat strikt noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt. Afhankelijk van het doel wordt het verzamelen van gegevens op een andere manier uitgevoerd.
Hieronder staan de persoonsgegevens die wij over u verzamelen, de reden voor het verzamelen van deze gegevens en de wijze van verzamelen.
Verwerkingen |
Verzamelde en verwerkte gegevens |
Verzamelmodaliteit |
Beheer van onze klanten en leveranciers en al onze contractuele relaties |
Persoonlijke identificatiegegevens (naam, voornaam, adres, telefoonnummer, bestelnummer, BTW-nummer) Elektronische identificatiegegevens (e-mailadres) Financiële gegevens (rekeningnummer) enkel als u zich abonneert op een betaalde dienst. |
Rechtstreeks bij U U heeft ze openbaar gemaakt |
Beheer van precontractuele relaties
|
Persoonlijke identificatiegegevens (naam, voornaam, adres, telefoonnummer, bestelnummer, enz.). Elektronische identificatiegegevens (e-mailadres) Persoonlijke kenmerken (land, taal) Beroepskenmerken (beroep, werkgever) |
Rechtstreeks bij U U heeft ze openbaar gemaakt |
Beheer van onze geschillen |
Persoonlijke identificatiegegevens (naam, voornaam, adres, telefoonnummer, bestelnummer, BTW-nummer) Elektronische identificatiegegevens (e-mailadres) Persoonlijke kenmerken (land, taal) Financiële gegevens (rekeningnummer, openstaande vorderingen, …) enkel als u zich abonneert op een betaalde dienst. Alle gegevens die nodig zijn om de verdediging van onze belangen in de rechtbank te verzekeren |
Rechtstreeks bij U U heeft ze openbaar gemaakt |
Beheer van onze communicatie en nieuwsbrief |
Persoonlijke identificatiegegevens (naam, voornaam, adres, telefoonnummer, bestelnummer, enz.). Elektronische identificatiegegevens (e-mailadres) |
Rechtstreeks bij U U heeft ze openbaar gemaakt |
4. Worden uw gegevens openbaar gemaakt of gedeeld met derden?
De hierboven vermelde gegevens zijn toegankelijk voor onze teamleden, of medewerkers. Indien nodig worden uw gegevens in de striktste zin gecommuniceerd aan onze advocaten of eventuele technische adviseurs, bank- of verzekeringsinstellingen.
Tevens bestaat de mogelijkheid dat wij uw gegevens doorgeven:
- op verzoek van een gerechtigde gerechtelijke of administratieve autoriteit of van een gerechtsdeurwaarder;
- in geval, te goeder trouw, de mening is toegedaan dat een dergelijke actie nodig is om te voldoen aan de toepasselijke wet- of regelgeving;
- om onze rechten of die van andere gebruikers van onze diensten te beschermen en te verdedigen.
Wij kunnen ook verplicht worden om onze medecontractanten, die gekwalificeerd zijn als “verwerkers” in de zin van de wet, toegang te verlenen tot bepaalde gegevens, voor zover dit strikt noodzakelijk is voor het bereiken van onze doelstellingen, zoals de werking van geautomatiseerde toepassingen of beheersystemen.
Onder alle omstandigheden zorgen wij voor de bescherming van uw gegevens door middel van vertrouwelijkheidsovereenkomsten.
Soort dienstverlener |
Naam van dienstverlener |
Vestiging |
Dienstverleners bij e-mail |
Microsoft |
In Europa |
Dienstverleners bij post |
B-Post |
In Europa |
Dienstverleners van IT en onderhoud van infrastructuur en systemen |
Bij eerste verzoek |
In Europa |
Dienstverleners voor opslag / Cloud |
Bij eerste verzoek |
In Europa |
Advocaten en juridische dienstverleners |
Bij eerste verzoek |
In Europa |
Boekhouders en financiële dienstverleners |
Bij eerste verzoek |
In Europa |
Banken |
Bij eerste verzoek |
In Europa |
De identiteit en contactgegevens van onze verwerkers worden op eerste verzoek met u gedeeld, nadat u zich heeft geïdentificeerd en enkel en alleen indien wij uw persoonsgegevens verwerken, om de veiligheid van uw gegevens te garanderen.
5. Dragen wij uw gegevens over buiten de Europese Unie?
Wij geven uw gegevens niet door buiten de Europese Unie. Mochten we gegevens moeten overdragen naar een land buiten de EU, dan is deze overdracht alleen toegestaan als en slechts als:
- De Europese Commissie heeft een besluit genomen dat een passend en gelijkwaardig niveau van bescherming biedt aan het niveau dat door de Europese wetgeving wordt geboden; op basis daarvan zullen de persoonsgegevens worden doorgegeven.
- Voor de overdracht geldt een adequate maatregel die een beschermingsniveau biedt dat gelijkwaardig is aan dat van het Europees recht, zoals de standaardclausules van de Commissie, toestemming.
6. Hoe lang worden uw gegevens bewaard?
De bewaartermijn varieert afhankelijk van de doeleinden waarvoor uw gegevens worden verwerkt. Deze termijn is beperkt, rekening houdend met eventuele wettelijke bewaarverplichtingen.
Hieronder vindt u een lijst met de doeleinden en opslagperiodes.
Verwerkingen |
Duur |
Beheer van onze klanten en leveranciers en al onze contractuele relaties |
De bewaartermijn is 7 jaar vanaf het einde van het boekjaar van het jaar waarin u voor boekhoudkundige redenen werd gecodeerd |
Beheer van precontractuele relaties |
De bewaartermijn is een periode van maximaal 2 jaar vanaf ons laatste contact |
Beheer van onze geschillen |
De gegevens worden gewist zodra het vonnis definitief is geworden |
Beheer van onze communicatie en nieuwsbrief |
De bewaartermijn is 2 jaar vanaf het moment dat u geen klant meer bent, tenzij u bezwaar maakt tegen deze behandeling |
7. Hoe beschermen we uw privacy?
Om een optimaal veiligheidsniveau voor de op de website verzamelde gegevens te garanderen, nemen wij de nodige technische en organisatorische maatregelen (coderingstechnologie via een SSL-certificaat en veiligheidsmaatregelen om het verlies, het misbruik of de wijziging van de op de websites verzamelde informatie te beschermen en te vermijden). Wij houden rekening met de stand van de kennis, de kosten van de uitvoering en de aard, de omvang, de context en het doel van de verwerking, alsmede de risico’s voor uw rechten en vrijheden.
In alle omstandigheden zorgen wij voor een adequaat niveau van technische en organisatorische beveiliging van uw gegevens om u te beschermen tegen het uitlekken van gegevens, in het bijzonder tegen verlies, vernietiging, openbare bekendmaking, ongeoorloofde toegang of misbruik. Als u echter op de hoogte bent van een datalek, of als u een vermoeden heeft, vragen wij u om dit onmiddellijk te melden door contact met ons op te nemen.
8. Wat zijn uw rechten en hoe oefent u ze uit?
Tenzij een in België van kracht zijnde wettelijke bepaling dit niet toestaat, daarbij de AVG ingegrepen, heeft u volgens de regelgeving de volgende rechten:
- Het recht van toegang, inclusief het recht om te weten of wij uw gegevens verwerken;
- Het recht op een kopie van de verwerkte gegevens;
- Het recht om de verwerkte gegevens te corrigeren;
- Het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw gegevens, met name als u uw toestemming wil intrekken of als uw gegevens worden verwerkt op basis van ons rechtmatige belang;
- Het recht om de verwerking van de verwerkte gegevens te beperken;
- Als u de juistheid van de gegevens betwist. In afwachting van een beoordeling van de betrokken belangen alvorens het recht uit te oefenen om bezwaar te maken tegen de verwerking van sommige van uw persoonsgegevens.
- Als de verwerking van uw persoonsgegevens onrechtmatig is, maar u wenst toch geen gebruik te maken van uw recht om de gegevens te laten verwijderen.
- Als wij uw persoonlijke persoonsgegevens niet meer nodig hebben, maar u heeft ze nodig in het kader van een rechtszaak.
- Het recht op het wissen van verwerkte gegevens. Dit recht is echter niet absoluut en wij kunnen er niet aan voldoen als een wettelijke verplichting ons ertoe dwingt uw gegevens te verwerken;
- Het recht op de overdraagbaarheid van de verwerkte gegevens, d.w.z. het opvragen of doorgeven aan een door u aangewezen derde partij, van de door ons verwerkte persoonsgegevens, voor uw persoonlijk gebruik, in het formaat waarin wij deze bewaren;
- Het recht om een klacht in te dienen bij het College voor gegevensbescherming:
https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/
Pressestraat, 35, 1000 Brussel
Telefoon: +32 (0)2 274 48 00
Fax: +32 (0)2 274 48 35
E-mail: contact@apd-gba.be
U kunt ook een klacht indienen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg.
Voor meer informatie over klachten en mogelijke oplossingen kunt u terecht op het volgende adres van de Gegevensbeschermingsautoriteit:
https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen
Als u meer informatie nodig heeft over uw rechten kunt u contact met ons opnemen.
Wij zullen uw aanvraag zo snel mogelijk opvolgen en brengen u, uiterlijk binnen een maand na ontvangst van uw aanvraag, op de hoogte brengen van het gevolg dat wij aan uw aanvraag hebben gegeven.
Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van uw aanvraag of het aantal aanvragen dat wij van anderen ontvangen, kan deze termijn met twee maanden worden verlengd. In dit geval zullen wij u binnen een maand na ontvangst van uw verzoek op de hoogte stellen van deze verlenging.
In alle gevallen zijn wij verplicht om bij het doorgeven van deze informatie rekening te houden met de rechten en vrijheden van andere mensen.
U kunt uw rechten uitoefenen door een e-mail te sturen naar het volgende adres: info@nutrisphere.be of per post naar het volgende adres: Meurice R&D, Emile Grysonlaan 1, 1070 Brussel.
9. Wat is het toepasselijke recht en wat is de bevoegde jurisdictie?
Dit Beleid wordt beheerst door het Belgische recht.
Elk geschil met betrekking tot de interpretatie of uitvoering van dit Beleid is onderworpen aan het Belgische recht en valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel.
10. Gebruiken we trackers?
We gebruiken cookies op onze websites.
Een cookie is een code in de vorm van een bestand dat op uw computer is opgeslagen. Bij een volgend bezoek aan onze website kunnen deze cookies dan worden herkend. Cookies helpen ons om onze website te verbeteren, om uw navigatie te vergemakkelijken of om ons publiek te analyseren.
Raadpleeg ons cookiebeleid.
11. Opgelet voor actualisering van dit beleid!
Dit Beleid kan te allen tijde worden bijgewerkt zonder voorafgaande kennisgeving van wijzigingen. Wij raden u aan en nodigen u uit om het regelmatig te raadplegen.
Laatst bijgewerkt op 20 oktober 2021.